OurStories.cz ~ naše povídky - O webu » Recenze » Meg Cabotová - Mediátor



Meg Cabotová - MediátorRecenzia na sériu plnú duchov od autorky Denníkov princeznej.

Autor: Meg Cabotová

Séria: Mediátor

Slovenské alebo české vydanie: Euromedia Group

Ako som sa k tejto sérii dostala?

Spojovníkom medzi mnou a šesťdielnym počinom zo spisovateľskej dielne Meg Cabotovej, bola moja sesternica, ktorá je veľkou milovníčkou jej série Denník princeznej. Pôvodne to bola práve moja averzia voči všetkému princeznovskému  a predsudky, čo ma od čítania odhovárali, ale nakoniec som sa prekonala a len vďaka tomu sa nepripravila o vcelku pútavý príbeh.

Svet a pravidlá

Hlavná hrdinka, šestnásťročná Susannah Simonová, ktorá sa práve prisťahovala do Kalifornie za svojou matkou a jej novým manželom, je outsider. No na rozdiel od princeznej Mii z denníkov, je Suze tvrdá, sarkastická a odhodlaná. Je mediátor – človek, ktorý pomáha duchom prejsť na druhý breh. Práve tento „dar“ jej pripraví nejednu krušnú chvíľu.

Suze bojuje proti poltergeistom, šialeným, sériovým vrahom či otázkam minulosti. Ako postava sa neustále vyvíja a prehodnocuje svoje postoje, bohužiaľ, je jednou z mála postáv v tejto sérii, ktorá tak robí. 

Príbeh plynulo postupuje vpred. Pri čítaní som sa nestretla s pasážou, ktorá by ma nudila, ale na druhej strane, je to typický príklad oddychového čítania, vhodného pre čitateľa, ktorý nechce a ani nepotrebuje premýšľať. Dej je nekomplikovaný a nečakané zvraty v ňom neexistujú. Dalo by sa povedať, že už na začiatku každej knihy čitateľ vie, ako sa skončí.

Postavy sú, rovnako ako príbeh, jednoduché. Vo väčšine prípadov by sa dali popísať jednou hlavnou charakterovou črtou, ktorej ostanú verné až do konca. Prirovnala by som ich k Harpagonovi z Molierovho Lakomca.

Napríklad Suziny nevlastní bratia. Jack – spáč, Brad –  agresor, David – génius. A keď už je reč o nich troch, tak práve časti, kde vystupovali, som mala najradšej. Boli mi oveľa viac sympatickejší, ako samotný Jesse, Suzina veľká láska.

Jesse, dvestoročný duch rangera, ktorého zavraždili v Suzinej izbe, je kapitola sama o sebe. Pre mňa bol tou najpodivnejšou personou celého príbehu – a to do úvahy beriem aj fakt, že vyrastal v dobách divokého západu. Prišiel mi nedôveryhodný a zidealizovaný. Pochybujem, že dvadsaťroční mladíci v tej dobe, boli takí neskúsení a nevinní, ako autorka prezentovala Jesseho.

Ďalšou pre mňa nelogickou postavou bol otec Dominic. Kňaz a riaditeľ Suzinej novej školy v jednom, ktorý bol, rovnako ako ona, mediátor. V minulosti som mala dočinenia s peknou hŕstkou zaujímavých riaditeľov, ktorým bezkonkurenčne kraľuje Dumbledore, ale otca Doma tam zaradiť nemôžem.

Na rozdiel od velikána z pera J. K. Rowlingovej, otcovi Dominicovi chýbala potrebná iskra. Na jednej strane bol inteligentný, ale na strane druhej aj prehnane naivný. Ako učebnicový vzor katolíckeho kňaza videl v každom len to dobré, odpúšťal a za každú cenu si vyberal mierumilovné riešenia, aj keď v danej situácii boli nepoužiteľné. 

Treťou postavou, ktorej správanie bolo pre mňa bermudskou záhadou bola Suzina matka. Vystupovala ako obetavá, milujúca mama, ale o Suzannah nič nevedela. Príde mi nepochopiteľné, že dcéra od dvoch rokov vidí duchov a matka o tom nevie. Podotýkam, že starostlivá matka, ktorá svoje dieťa miluje. Myslím, že sa to vzájomne vylučuje.

Zarážajúce pre mňa bolo aj to, že si priala, aby Suze bola ako iné, násťročné dievčatá. Aby si domov vodila priateľov a aby každú sobotu večer odchádzala na radne. Na tom by samo o sebe nebolo nič zlé, ale vždy keď k tomu Suze dostala príležitosť, zatrhla jej to.

Ale aj napriek týmto podivnostiam, sa mi séria páčila. Zachraňovali to jej klady v podobe zaujímavých opisov, príjemného prostredia, do ktorého bola zasadená a hlavne postavy, s ktorými človek musí sympatizovať.

Pre mňa tou postavou bol Paul Slater – charizmatický, pekný a vypočítavý zloduch číslo jedna – a, samozrejme, Suzannah.

Meg Cabotová aj v tejto sérii potvrdila, že skutočne vie, ako napísať pútavý príbeh pre mladé dievčatá. Odporúčam všetkým s romantickým srdcom, prípadne čitateľom, ktorí chcú pri čítaní relaxovať a zároveň netrápiť svoje mozgové bunky. Je to vynikajúci spôsob, ako vypnúť po dni strávenom na brigáde alebo s hlučnou partiou.

Moje hodnotenie je sedem bodov z desiatich, lebo aj napriek vytknutým negatívam, som sa pri čítaní dobre bavila a bežne sa stávalo, že som si závislácky hovorila „Už len jedna strana“ a nakoniec sa z toho vykľulo desať kapitol a dvanásť hodín večer. Sériu sa oplatí prečítať, ale pochybujem, že sa k nej náročnejší čitatelia vrátia viac ako jedenkrát. 



Sdílet Sdílet

Diskuse pro článek Meg Cabotová - Mediátor:

3. Blacky
29.04.2015 [19:26]

Nečakala som, že tu nájdem recenziu na Mediatora. Vyčarilo mi to úsmev na tvári, lebo to dielo je stavebným pilierom môjho dospievania. Skutočne, nemala som ani poriadne šestnásť, keď vyšiel prvý diel. A teraz, už ako dvadsať sedem ročná kofa sa len usmievam, plná sentimentálnych spomienok.

Súhlasím s tebou v tom, že to dielo je oddychovka, kde človek akosi vytuší z deja, ako daná knižná časť série, skončí. Taktiež, že postavy prešľapujú na mieste a nerozvíjajú sa. Ale ako romantička a zarytý milovník sladkých chlapcov s tebou nemôžem súhlasiť s tým, čo si tu napísala o Jesinkovi. :D

Samozrejme všetci máme nárok na názor, všetci od knihy očakávame niečo iné a máme nároky na čtivo. Takže tolerujem tvoj názor a dúfam, že vyjadrenie toho môjho nebudeš brať ako atak na tvoju osôbku, lebo tak to rozhodne nie je.

Len sa nemôžem akosi stotožniť s tvrdením, že je až nereálne presladený. V skutočnosti by som ho nazvala skôr vychovaným, čo prechováva úctu k ženám a chová sa ako gentleman. NA obhajobu jeho postavy a tým aj autorky musím pripomenúť, že bol zasnúbený príliš mladý so svojou sestrenicou a tak sa vlastne nemal kedy ani trochu skaziť. V skutočnosti nemal žiadne skúsenosti so ženou. A bol miláčikom svojej matky. Veď mu, pre Ježíška, ani nevravela jeho menom, ale vymyslela mu prezývku Jessie. Taktiež ak si spomínaš, čo isto áno... Susi sa sa v Štvrtom rozmere lásky, čo je posledná časť, sťažuje nám čitateľom, že vždy, keď sa náš sladký chlapec, či duch... Nechá uniesť a stisne ju za prso alebo ju trošku obchytká, hneď sa ospravdlňuje... Takže on nie je až tak čistý, len sa snaží byť gentleman.

A to, dievča, bolo znakom dobrého hrdinu v knihách a sériách, ktoré som čítala ja, vo veku adolescencie. Nerobím zo seba Morlora z Nekonečného príbehu, to Boh chráň. :D

Opakom už bol jeho sok, ktorý bol amorálny sviniar a o jeho akože snúbenici sa vyjadrovať nebudem. To by bol už fakt spoiler.

Len chcem upozorniť na fakt, že nároky na hrdinov sa rokmi menia. Preto ti tu nejdem písať, ako sa mýliš, lebo v skutočnosti oslovuješ dievčatá tvojej vekovej kategórie a je dosť možné, že by ho po prečítaní tej série vnímali úplne rovnako. Dnes je trend drzých, nevychovaných hulvátov, čo sa vyžívajú v ponižovaní ženských, ktoré v skutočnosti chcú. Dnes musí mať hrdina drzú hubu a správať sa k hrdinke ako ku handre, aby bol skutočne „realistický“. Taká je pravda.

V čase mojej puberty boli všetci hrdinovia na dnešný svet príliš presladení. Taký Dimko Belikov z Vampírskej Académie, tiež bol trošku takým hrdinom pritiahnutým za vlasy. Vždy správne rozhodnutie, gentleman, až príliš premýšľavý...

Haet zo školy noci od P.C. CAst detto. Sú to správni chlapci, čo sa k ženám chovajú pekne, sú sladkí a úplne ňuňkaví a ako matka čochvíľa dvoch dcér, by som veru radšej povolila svojej štrnásť ročnej dcére prečítať tieto tri diela a diela z mého mládi ako tie, čo sa teraz prezentujú ako literatúra pre mládež, kde je sex základnou stavebnou jednotkou. Myslím, že správna literatúra a správny hrdina naučí dievča, ako by sa k nej chlap mal chovať. A drzí chlapci dupajúci po sebavedomí dievčaťa sprzní vnímanie.
Ale odbočila som :D

Som si istá, že ak by Cabot tvorila Mediátora teraz, bol by Jesie super, sexy, drzí duch, čo by sa tým nepáral a Susinku dávno hodil na matrac s hláškou typu “ tvoja kundička je pre mňa tak mokrá“ :D
Aj keď sa musím priznať, že nemám potuchy, či náhodou Cabot nepíše už dávno týmto štýlom, čítala som od nej len Mediátora a o viac sa nestarala.

On proste nie je vhodný adept na recenziovanie po jedenástich rokoch svojej knižnej existencie. :P

No a potom otec Dominik. JA by som mu určite nevyčítala, že bol príliš dobrý, či to, že v každom hľadal dobro. To je predsa poslaním správneho kňaza. Oni sa predsa musia riadiť slovom Božím, hlásať jeho vieru a riadiť sa prikázaniami. Ježiš predsa tiež odpustil zlodejovi, zachránil prostitútku pred ukameňovaním. Veril, že v každom človeku je dobro a zblúdila ovečka si zaslúži šancu na znovu nájdenie správneho smeru. Preto by som isto nevytkla autorke, že Bol šesťdesiat ročný deduško dokonalým vyobrazením ikonického kňaza. Bola to jeho úloha. Viesť deti k čistote a dobrote... a bla bla... som ateista a obhajovať pobožnú postavu je mi trošku divné, ale na druhej strane myslím, že bol správnou postavou. Mal svoj vek a postavenie, nemohol duchov len tak odpálkovať agresívnym útokom.

Je jasné, že by bol omnoho zaujímavejší, ak by mal sexy štyridsať a cez deň by bol v sutane a v noci sa menil na sexy lovca duchov, jazdiaceho na silnej motorke, ale to by nebolo už vôbec reálne.
K Susinej matke nemám slov vystihla si to dokonale.

Ale Paula by som nešpecifikovala ako zloducha. Bol zrkadlom Padreho Dominica A to úplným. V skutočnosti som s mnohými jeho názormi sympatizovala, boli logické a opodstatnené, aj keď, samozrejme, autorka chcela, aby sme ho vnímali ako toho zlého, čo Jesiemu a Susi ublížil. V skutočnosti, keď sa odosobníš od Autorkinho podania tej postavy, jej vlastne viac ako pomohol. Ukázal jej, ako cestovať časom a iba vďaka nemu to skončilo tak, ako to skončilo. :P

No, ale asi to dielo prečítam ešte raz. Urobila si mi chuť. Lebo v tom si mala tiež pravdu, aj keď som mala to dielo celý čas v hlave a nezabudla naň, nelákalo ma to, znova po ňom siahnuť, ale desať rokov je dosť času. Možno ho teraz už budem vnímať inak, dám ti vedieť po jeho opätovnom prečítaní. :D

2. Valeriee přispěvatel
29.04.2015 [18:56]

Valerieejop, souhlas, tahle série je ještě taková čerstvá a nenačichlá Stmíváním (i když Stmívko mám taky hodně ráda), takže je dost osobitá

1. lu
29.04.2015 [18:36]

Tahle série patří mezi ty nelepší, co jsem kdy četla a že jsem toho přečetla! :) Má své jedinečné kouzlo a určitě i v budoucnu se k ní vrátím :)

 1

Přidat komentář:

Nick:

Text:

[.smile22.gif./] [.smile25.gif./] [.smile10.gif./] [.smile17.gif./] [.smile19.gif./] [.smile08.gif./] [.smile06.gif./] [.smile01.gif./] [.smile34.gif./] [.smile33.gif./] [.smile41.gif./] [.smile18.gif./] [.smile16.gif./] [.smile11.gif./] [.smile24.gif./] [.smile23.gif./] [.smile40.gif./] [.smile32.gif./] [.smile35.gif./] [.smile07.gif./] [.smile09.gif./] [.smile38.gif./] [.smile36.gif./] [.smile31.gif./] [.smile04.gif./] [.smile03.gif./] [.smile12.gif./] [.smile15.gif./] [.smile20.gif./] [.smile27.gif./] [.smile29.gif./] [.smile02.gif./] [.smile05.gif./] [.smile30.gif./] [.smile37.gif./] [.smile39.gif./] [.smile42.gif./] [.smile28.gif./] [.smile26.gif./] [.smile21.gif./] [.smile14.gif./] [.smile13.gif./]



Uživatel:
Heslo:
Nemáte účet?


Stmívání.eu



...další zajímavé stránky Toto může být i váš web.
Jak přidám povídku? poslední články
poslední komentáře


Kdo je tu z členů? Klikni!