OurStories.cz ~ naše povídky - O webu » Recenze » Kate Daniels



Kate DanielsJedna z najlepších sérií, ktoré som kedy čítala.
Drzá žoldnierka, jej päste a ostrý jazyk plus jeden temperamentný lev.

Autor: Ilona Andrews

Séria: Kate Daniels

Slovenské alebo české vydanie: FANTOM Print (ČR)

Ako som sa k tejto sérii dostala?

Písal sa jeden z tých nudných víkendových večerov a ja som si znechutene prezerala stránky martinusu. Nečakala som, že narazím na niečo ohromujúce. Môj optimizmus ohľadne kníh utrpel krutú ranu pod pás, lebo som  si v Tescu kúpila istý nemenovaný titul, z ktorého sa vykľul toxicky presladený brak.

Ako som tak otvárala jednu stranu za druhou, z ničoho nič som narazila na knihu s neskutočne odpudivou stránkou. Nastajlovaná žena v krikľavo-červenom tričku s mečom v ruke a za ňou lev.

No nedalo mi to a prečítala som si anotáciu. Nečakane som musela usúdiť, že aj napriek príšernej obálke ma zaujala. Alebo presnejšie povedané, ma zaujalo:

„... žoldačka, které se smůla lepí na paty a do kapsy má hluboko, se živí odstraňováním právě takovýchto magických potíží.

V duchu som zviedla ťažký boj, ale nakoniec si povedala, že aj tak by som s tou dvackou nemala čo robiť. Do týždňa som ju mala doma a nikdy som túto kúpu neoľutovala!

Kate Daniels a jej svet

Séria je plná napätia, humoru, iskrenia a jedného veľkého, chlpatého – prípadne aj zubatého – problému. Delikatesa z kuchyne manželského páru Gordonovcov.

Čitateľ nikdy nevie, čo na hlavnú hrdinku z temného kúta vyskočí, či sa dožijete ďalšieho rána alebo ju zblúdilý boh uvrhne do večného otroctva. V tieňoch sa ukrýva mierumilovný, ľadový obor, ktorý má panický strach z bolesti, ale aj nebezpečný, sexy lev, ktorý si na ňu robí prednostné nároky.

Dej v drvivej väčšine prípadov nestagnuje. Napreduje a čitateľ si zúfalo praje, aby mal aspoň o tristo stránok viac. Pravdaže tu sú aj menej napínavé časti, ale v ktorej knihe nie sú? Bez nich by sa séria nezaobišla, lebo práve v nich Ilona vysvetľuje fungovanie univerza – a práve to, s pomocou manžela Andrewa, vytvorila skutočne originálne.

V tejto sérii čitateľove myšlienkové cesty zavítajú do sveta, kde o moc zápasí mágia a tech. Magické vlny demolujú vysoké budovy, novodobé architektonické prvky a takmer všetky hodnoty starej, dobrej, technologickej minulosti sú ohrozené. Ulice sú plné potkanov a človek si nikdy nemôže byť istý, či mu nejaký príliš podnikavý obchodník jedného z nich nepredá zakamuflovaného do obyčajného hotdogu.

Keď je mágia pri moci, technika stagnuje, zbrane odmietajú strieľať a monštrá vyliezajú zo svojich brlohov. Naopak, keď taktovku prevezme tech, beštie zaliezajú a snažia sa prežiť nájazdy naštvaných a frustrovaných homo sapiens sapiens.

A v tomto divokom svete, presnejšie povedané v Atlante, žije mladá, sarkastická a tak trošku masochistická Kate Daniels.

Obľúbila som si ju hneď od začiatku. Drsná hrdinka, skúšaná životom a finančnými problémami s fľaškou Boone´s Farm v jednej ruke a jej verným spoločníkom, katanou Zabíjačom, v druhej. Už len to, že to nie je ďalšia blondína s modrými očami a neukojiteľnou túžbou po ochrane od iných, jej u mňa zaručilo nesmierny obdiv.

Kate sa nebojí a keď sa bojí, tak sa svojmu strachu postaví. Nikdy nenechá iných, aby bojovali jej vlastné boje a zároveň je dosť uvedomelá, aby vedela prijať pomoc, keď ju vážne potrebuje. Aj keď ju prevažne prijíma práve od, už spomínaného sexy leva, Jeho Chlpatého Veličenstva, Currana Lennarta. Hlavného bossa atlantskej „smečky“  dlakov. Chlapíka, ktorý trpí prehnanou tvrdohlavosťou, autoritatívnosťou a majetníckosťou.

Oni dvaja sa bok po boku púšťajú do nových a čím ďalej tým nebezpečnejších bojov, ktoré Ilona opisuje tak pútavo až má čitateľ pocit, akoby tam priamo bol a okolo žalúdka sa mu sťahuje lano strachu, napätia a túžby vedieť, ako to dopadne. Je jedno, či proti nim stojí vrah Katinho opatrovníka, morský démoni, oponenti v Polnočných hrách, ktorý nie sú tak úplne ľuďmi alebo mezopotámsky boh apokalypsy, fanatici či nepriateľ na život a smrť, ktorý na ich čiernom zozname zastáva hneď druhú priečku. Oni bojujú stále ďalej a snažia sa prežiť ďalší deň.

Okrem nich je tu plno ďalších postáv, ktoré si čitateľ zamiluje, ale zároveň aj halda tých, ktoré budete nenávidieť. Záporáci sú originálni, chamtiví, zvrhlí, ale hlavne zaujímaví. Čitateľa nezaujíma len to, ako si s nimi Kate poradí, ale aj prečo robia to, čo robia.

Mojou najobľúbenejšou zápornou postavou je práve neohrozený Hugh d'Ambray. A nie len najobľúbenejšou zápornou, ale aj najobľúbenejšou hneď po Kate. Je ako temný zrkadlový odraz Currana. Tajomný, odhodlaný získať čo chce. Je to netypický druh zlosyna, aký sú v knihách zobrazovaní tak málo a pritom je oveľa zaujímavejší ako väčšina kladných charakterov.

Ilona Andraws je preborníčkou vo vytváraní zaujímavých postáv, ktoré čitateľovi prirastú k srdcu.

Ja osobne najviac oceňujem technickú prepracovanosť. Vo väčšine kníh, s ktorými som mala tú česť, som sa s stretla so zádrhelom v podobe toho, že autori písali o niečom a ani oni sami tomu dobre nerozumeli – tak ako tomu potom môže rozumieť čitateľ?

V Kate Daniels tento problém nenájdete. Ilona – alebo skôr Andrew – nám podáva jasný a logický výklad toho, prečo by Kate mala použiť zrovna tento chvat, prečo je táto zbraň lepšia ako iná a podobne. Dalo by sa povedať, že Urban fantasy v ich podaní nadobudla nový rozmer.

Na druhej strane, tu ale nájdete aj menšie zádrheli, ako napríklad protichodné informácie z prvej knihy, na ktoré autorka po čase pravdepodobne zabudla. Nie je to síce nič, čo by si čitateľ uvedomil, ale pre tých, ktorí univerzum Kate Daniesl milujú je to mätúce. Našťastie sú to len menšie a nepodstatné chybičky, ktoré by sa dali porátať na prstoch jednej ruky.

Ak by som sériu mala ohodnotiť, tak z desiatich bodov by som jej dala deväť a ten jeden bod by išiel dole práve pre už spomínané chybičky. Jedno mi je ale jasné. Už teraz sa teším na ďalší diel, ktorý by mal vyjsť 30.06. a poctivo si šetrím každý cent, lebo táto séria za to v každom prípade stojí.

 




Sdílet Sdílet

Diskuse pro článek Kate Daniels:

2. sisa118 přispěvatel
26.04.2015 [13:47]

sisa118Tak, tak... ale ja aj tak milujem Hugha! Emoticon Je tak pekne zlý Emoticon Emoticon a nebojí sa urobiť čokoľvek, aby dostal to, čo chce. Ou, ja sa tak teším na pokračovanie!!! Emoticon

1. lu
26.04.2015 [13:04]

Já tu sérii taky miluju! :) I když jsem ji ze začátku nemohla přijít na chuť kvůli dlouhosáhlým popisům a pocitům, že se nic moc neděje :D Ale Curran to zachránil, je nejúžasnější ♥

 1

Přidat komentář:

Nick:

Text:

[.smile22.gif./] [.smile25.gif./] [.smile10.gif./] [.smile17.gif./] [.smile19.gif./] [.smile08.gif./] [.smile06.gif./] [.smile01.gif./] [.smile34.gif./] [.smile33.gif./] [.smile41.gif./] [.smile18.gif./] [.smile16.gif./] [.smile11.gif./] [.smile24.gif./] [.smile23.gif./] [.smile40.gif./] [.smile32.gif./] [.smile35.gif./] [.smile07.gif./] [.smile09.gif./] [.smile38.gif./] [.smile36.gif./] [.smile31.gif./] [.smile04.gif./] [.smile03.gif./] [.smile12.gif./] [.smile15.gif./] [.smile20.gif./] [.smile27.gif./] [.smile29.gif./] [.smile02.gif./] [.smile05.gif./] [.smile30.gif./] [.smile37.gif./] [.smile39.gif./] [.smile42.gif./] [.smile28.gif./] [.smile26.gif./] [.smile21.gif./] [.smile14.gif./] [.smile13.gif./]



Uživatel:
Heslo:
Nemáte účet?


Stmívání.eu



...další zajímavé stránky Toto může být i váš web.
Jak přidám povídku? poslední články
poslední komentáře


Kdo je tu z členů? Klikni!