Pozor! Recenzia obsahuje spoilery!

• Rozmer: 150×233 mm
  • Hmotnosť: 930 g
  • Slovenský preklad: Ján Kamenistý
  • Dátum vydania: 20.5.2009

Recenzia:

Priznám sa opisovať túto knihu nie je ľahké.

Nie je to preto, že by som si ju poriadne nepamätala – priam naopak, aj keď som ju čítala už dávnejšie, dej, postavy, celý tento svet mi prirástol skutočne k srdcu, vybavujem si ho veľmi presne a dobre.

Ľahké to nie je preto, že táto kniha je pre mňa skutočným unikátom, veľdielom, patrí medzi moje najobľúbenejšie, aj keď cez moje prsty prešlo už tisíce stránok, desiatky dobrých príbehov. Je silná, pútavá, ide do hĺbky – kniha, na ktorú človek narazí skutočne len raz za čas.

Podľa popisu zaváňa z veľkej časti hlavne sci-fi tematikou – hovorí o našom svete, ktorý však prevzali mimozemšťania, bytosti, ovládajúce naše telo i myseľ. Na prvý pohľad sa vám tento motív môže zdať dosť gýčový a ani sa vám nedivím. S. Meyerová, autorka tejto knihy, dokázala však niečo neuveriteľné – z tejto témy, nad ktorou už väčšina z nás krčí len nosom, vykresala niečo neopakovateľné a originálne, svet s vlastnými pravidlami a logikou, ktorý vás chytí za srdce aj za dušu.

V tomto svete, ktorý už vlastne nepatrí ľuďom, existuje posledných pár skutočných ľudských bytostí. Žijú prenasledovaní, v strachu, ich jedinou voľbou je skrývať sa v snahe ochrániť to základné – svoje ja. A medzi týchto „utečencov“ patrí aj Melanie.

Melanie však mimozemšťania, duše, chytia a do hlavy jej vsadia jedného zo svojich – dušu, ktorá sa nazýva Pútnička. A to by mal byť koniec Melanie ako človeka.

Avšak nie je. Melanie s votrelcom vo svojom tele bojuje. Duša – Pútnička, prekvapená jej silou sa s ňou aj cez počiatočnú obojstrannú nenávisť, využívanie, strach a odsudzovanie spojí, získava od nej informácie. Vďaka Melaniiným spomienkam nájde tých, ktorí sú srdcu jej hostiteľa, Melanie, najbližší – mladšieho brata Jamieho a Mealniinho druha Jareda. No nastáva tu problém – nikto neverí, že tam niekde v tom tele je ešte Melanir, že Pútnička im len sprosto neklame, aby ich nakoniec mohla zradiť...

Kniha má niekoľko kurióznych situácii a ešte kurióznejších vzťahov. Wanda v tele Melanie miluje Iana. Z toho vzniká mnoho problémov, komplikovaný milostný štvoruholník, v ktorom si nikto nemôže byť ničím istý. Pútnička sa skrze Melanie a ľudí okolo seba učí, že aj keď sú ľudské bytosti často plné nenávisti, sú tvrdí a hlúpi, je takmer nemožné ich nemilovať. Pútnička zas ľuďom okolo seba ukazuje niečo nové, nevídané – je jedno, kto ste, či človek alebo duša, ak ste schopný sebaobetovania, nevinnosti a lásky... pretože práve tieto vlastnosti sú výsadami, cnosťami človeka.

Vytkla by som jej možno len to, že začiatok je taký... no, človek sa nim musí prehrýzť k poriadnemu deju, aj keď je to nevyhnutné, aby sa čitateľ následne vedel zorientovať. A taktiež treba upozorniť, že táto kniha je určená hlavne dospelým, čo však mne vôbec nevadilo.

Skutočne veľká kniha s veľkým srdcom.

Tak čo, zaujalo natoľko, aby ste túto knižku najbližšie schytili v regále kníhkupectva? :) :)