OurStories.cz ~ naše povídky - Pomoc autorům » Večný kolobeh písania 1 - Autori a písanie



Večný kolobeh písania 1 - Autori a písanieČlánok je určený pre všetkých spisovateľov, ktorí sa chcú zlepšiť a plánujú sa písaniu venovať ešte veľmi dlhú dobu.
Dúfam, že si z neho aspoň niečo vezmete do budúcna. :)

V jednote je sila. V mojom prípade by som to pozmenila na: Vo fantázii je sila. Každý to pozná, má vlastnú hlavu, ibaže u niektorých je fantázia obmedzená a u iných, nekonečná. Koľkokrát som počula od kamošiek: "Odkiaľ si prišla na takú blbosť? Mne by to v živote nenapadlo." Myseľ je zaujímavá a myslím si, že hovorím aj za všetkých špecialistov, ktorí sa ňou zaoberajú, že je poriadne nepredvídateľná.
Dnes som sa v škole nudila a rozmýšľala som o písaní. Niektorých to zrejme neprekvapuje, väčšinu času trávim práve touto činnosťou. No po prvý raz nešlo len o moje písanie. Uvažovala som všeobecne o mladých autoroch, ktorí zatiaľ nevydali žiadnu knihu, no ich ambície sú vysoké a veria, že jedného dňa dostanú svoj veľkolepý príbeh na rebríček bestsellerov.
Opravovala som články, rozprávala som sa s mnohými autormi a dokonca som si už od nich vypočula aj niekoľko nadávok, keď som im rozrýpala ich dokonalé dielko, ktorému venovali nekonečne veľa času.
Teraz si určite mnohí z vás povedia, čo mám ja do toho hovoriť. Nič som nevydala a bla bla bla. No a? Každý sa môže o svoj názor podeliť a ja by som chcela poukázať na tri veci, ktoré by autorovi nemali chýbať alebo by sa na ne mal jednoznačne zamerať.

Máte nejaký vzťah ku knihám?
Myslíte to s písaním naozaj vážne? 
Ťaží vás veľmi veľa nápadov, ktoré ak zo seba nedostanete, máte pocit, že vás porazí? 
 

Ak ste odpovedali na všetky tri otázky "áno", pokračovanie článku by vás mohlo zaujímať. Nemusím mať pravdu a každý sa na to môže pozerať inak, lenže týmto spôsob dám aspoň autorom podnet, o ktorom môžu uvažovať, a dozvedia sa, čo si pod písaním predstavujem ja.

1. Ste ochotní kvôli písaniu obetovať čas, ktorý väčšinou nemáte?
Písanie je veľmi náročný a zdĺhavý proces. Ak chcete byť naozaj dobrí, musíte sa zamerať na základ. Ktorým je pre mňa gramatika. Nikto podľa mňa nemôže začať písať tristo stranový príbeh bez toho, aby nemal tušenie, kde sa píše Y a kde I. Zo skúsenosti viem, že skĺbiť zahĺbenie sa do príbehu a gramatiku je veľmi náročné a dá sa to zlepšiť len poriadnou koncentráciou a neustálym písaním. A potom zase písaním. A nakoniec ešte raz písaním. Nikto ako spisovateľ z neba nespadol a dokonca aj keď práve nemáte nápady, ale napíšete napríklad recenziu na nejakú knihu, zlepšujete sa.
Veľmi ľahko sa dá vidieť na autorovi, či je aspoň trochu vypísaný a občas dával pozor na hodine slovenčiny.


- Príbeh je ucelenejší a myšlienky usporiadanejšie

- Neopakujú sa príliš často tie isté slová

- Nič vás pri čítaní nebrzdí (tým narážam hlavne na slovosled, pretože ak je nesprávny, vety znejú často veľmi kostrbato a rušivo).

Mnohí si povedia, že gramatika nie je dôležitá, ale dej áno. Ale priznajte sa, koľkí z vás čítali nejakú knihu a krčili obočie nad preklepom, chýbajúcou čiarkou alebo nesprávnym slovosledom? Pochybujem, že som jediná. A ak niekto povie, že gramatika pri písaní nie je dôležitá, odpoviem mu na to, že Zem sa netočí okolo vlastnej osi - obe tvrdenia sú rovnako nezmyselné. Dokonca aj moja mamina, ktorá v gramatike vôbec nie je dobrá, si v knihách všimne chyby a krúti nad nimi hlavou.

 

2. Píšem pre seba alebo pre ostatných?
 Rozlišujem medzi tromi typmi spisovateľov. Tí blogerskí, ktorých zaujíma iba počet komentárov a popularita (takí pre mňa nie sú zaujímaví, takže sa k ním neplánujem viac vyjadrovať. Len im poradím, aby sa nad sebou zamysleli a nestrácali zbytočne čas), tí zvedaví, ktorí radi píšu, ale nevedia si predstaviť, že by sa im k príbehu niekto nevyjadril a celá ich práca by vyšla na zmar, a tí utiahnutí, ktorí sú príliš vystrašení, boja sa ukázať svetu, čo sa im podarilo vytvoriť a radšej budú navždy predstierať, že nemajú šajnu, čo je uvodzovka, ako keby otvorene priznali, že sú bláznami do písania.
Našli ste sa v jednej z tých skupín?
Uvažujete nad tým, že je niečo nesprávne?
Mali by ste.
Aby tento článok nebol príliš dlhý, vyjadrím sa len k poslednému typu, pretože tam som kedysi patrila aj ja. 
Písanie, ktoré realizujete vo svojej súkromnej bubline a nikoho do nej nevpustíte, je ako dúfať, že sa naučíte po španielsky bez toho, aby ste sa zapísali na kurz alebo začali vypracovávať knihu pre samoukov. Rovnako je to aj s písaním. Koľko ľudí, toľko chutí. Názoru sa nikto báť nemusí, veď predsa pre vás nemusí byť prvoradé, čo si myslia ostatní, ale či v písaní vidíte vy nejaký zmysel a chcete sa zlepšovať. Jedine upozornením niekoho iného sa môžete zamerať na chyby a nedostatky, ktoré ste si predtým nevšimli.
Ak ide o napísanie dobrej knihy, netýka sa to len samotného autora. Zahrňuje to niekoľko ľudí. Ako môžete totiž povedať, že je vaše dielko dokonalé, ale pri tom ho nikto nikdy nečítal? Buďme trochu sebakritickí.



3. Nechajte si poradiť
Autor si myslí, že je najmúdrejší, nikto o jeho príbehu nevie viac ako on sám a bude si stáť za svojím, aj keby musel ísť cez mŕtvoly. Nie je ťažké vytvoriť si vlastný svet, je ťažké držať sa zásad a pravidiel, ktoré sme si v príbehu stanovili. Každou ďalšou napísanou vetou je to iba ťažšie a naším problémom už viac nie je "Aké dám postave meno?", ale skôr "Ako by sa mala postava zachovať, aby sa to čitateľovi nezdalo príliš umelé, klišé a nezaujímavé".
Autor je vo vlastnom príbehu tak hlboko ponorený, že je takmer nemožné, aby nezabudol na nejaké banálnosti, v ktorých často chybuje a ani si to neuvedomí. Nemám na to žiadnu zázračnú medicínu. Autori nie sú počítače a mozog nebude pracovať dokonalo, preto je dôležité nechať si poradiť od ostatných. Aj čitateľ môže vidieť viac ako samotný autor, pretože svet, o ktorom číta, nie je jeho a tým pádom sa zameriava na veci, aké autor prehliadne alebo na ne nekladie takú dôležitosť ako niekto iný. Na medzeru v príbehu je hneď potom upozornený a pozrimeže, autor má šancu pozrieť sa na niečo vlastné z úplne iného uhla a vtedy si uvedomí, že spravil chybu a tresne sa po čele, hovoriac si: "Ako to, že som si to nevšimol?"


Zdroj: Lyn-von-nightlight.blogspot.sk



Sdílet Sdílet

Diskuse pro článek Večný kolobeh písania 1 - Autori a písanie:

42. Arkana
28.10.2012 [20:38]

Lyn: Znám ten pocit... člověk toho chce tolik udělat a ne a ne si na to najít čas... S tím já bojuju neustále... No nic, tak se pak ozvi a zatím hodně nápadů a úspěšné psaní Emoticon

41. LynVonNightlight přispěvatel
27.10.2012 [19:41]

LynVonNightlightArkana: Okej, potom dám vedieť na mail, keď to bude aktuálne, lebo teraz momentálne nemám veľmi čas. Emoticon Emoticon

40. Arkana přispěvatel
27.10.2012 [18:39]

ArkanaTak snad to vypadá, že se to tu už trochu uklidní, když se všechno vyříkalo... No jinak, Lyn, když budeš chtít, ráda na otázky ohledně ff odpovím...

39. Killy přispěvatel
27.10.2012 [17:42]

KillyNo, ja určite, lebo nevidím zmysel v normálnom živote. Síce, to možno patrí k veku... Čo ja viem? a je tu jeden z ďalších dôvodov, prečo píšem. Oh, ako rada by som žila vo svete Harryho Pottera! Emoticon Nuž, ff je spôsob, akým sa do toho sveta aspoň na chvíľočku presuniem. A je to... úžasný pocit.

38. LynVonNightlight přispěvatel
27.10.2012 [17:35]

LynVonNightlightPerla: Poslala som ti žiadosť. Emoticon Emoticon A takéto názory má asi väčšina, len sa nad nimi veľmi nezamýšľajú. To je ďalšia otázka hodná pozornosti. "Prečo vlastne ľudia píšu?" Lebo ich to baví? Lebo utekajú pred problémami? Lebo nevidia zmysel v normálnom živote? Alebo jednoducho preto, že im už nemá život, čo poskytnúť, zostali zranení a nepochopení a majú pocit, že prostredníctvom písania získajú to, čo v živote nedostali?

37. LynVonNightlight přispěvatel
27.10.2012 [17:32]

LynVonNightlightIvetki: Rozhodne to nie je môj blog a ja som iba kedysi opravovala články. Do toho, čo sa tu zverejňuje, ja nemám veľmi čo hovoriť, ale myslieť si o tom svoje môžem. Kebyže si na mojom blogu, tam rozhodne sekciu FF nenájdeš.

36. Perla přispěvatel
27.10.2012 [17:28]

PerlaLynVonNightlight: ja to vnímam presne tak isto! Ako je možné, že si(asi staršia) ale keď sa zamyslím, máš podobné názory?
Rada by som s tebou pokecala, nie cez komenty, ale tak... môžem sa ťa spýtať na fb?
ak tak, tak mi môžeš poslať žiadosť, volám sa Claudia Dia Kantorova.. ale ak nemáš záujem, nič sa nedeje.

35. Ivetki přispěvatel
27.10.2012 [17:27]

IvetkiLynVonNightlight:
díky za reakciu - obšírne si mi vysvetlila svoj postoj, názor a cítenie k FF. Beriem to pozitívne, nebyť toho, že sa ozvem, skončila by si u mňa menej pochopená. Takže ešte raz díky za názor.
Hmm... porušovanie autorských práv, citlivá téma. Mám otázočku. Ja píšem FF, podľa Teba som vykradla knihy J.T.Smith a scenáre J.Plec - porušujem tým autorské práva. Publikujem ich na Vašom webe - tým pádom porušujete autorské práva aj vy? Fakt v tomto nemám jasno. Môžeš mi to, prosím, osvetliť? Veď FF je definované ako práca fanúšika pre dané dielo, nevydáva sa profesionálne, teda nepublikuje, nie je to písané s cieľom zárobku. Po celom svete sú stotisíce príspevkov FF... napokon nezačínalo aj stmívaní s FF? Mám v tom zmätok? Prosím dovzdelaj ma. Díky Emoticon Emoticon

34. LynVonNightlight přispěvatel
27.10.2012 [17:25]

LynVonNightlightPerla: Druhá rodina? Emoticon Keby len to, bez nich by som skapala od nudy a od zúfalstva. Dnešný život už o ničom inom nie je. Len o tom, ako niekto niekoho zabil, ako sa hentí opili a havarovali, ako jej dcéra dostala rakovinu a umrela a o tom, že celý tento skorumpovaný svet by nemal bez fantázie zmysel pre tých zopár chudákov, ktorí sa nevedia zmieriť s našou otrasnou situáciou. (Priznávam, som ten chudák a nevadí mi to) Emoticon Emoticon

33. Perla přispěvatel
27.10.2012 [17:21]

PerlaLynVonNightlight: Mohla by si sa prihlásiť niekde, kde človek potrebuje k niečomu nakopnúť. Lebo ty si ma k tomu nakopla.
Lebo keď si to tak vezmem, začala som písať FF, ani neviem prečo. Bol to taký náhly... popud, možno. No a sa to zapáčilo. Tak som to, čo ma bavilo viac odsunula, lebo nikomu to nechýbalo a nebol o to ani veľký záujem. No teraz nemám na ff nejako chuť a radšej si idem vlastnou cestou, lebo príbehy, ktoré píšem vlastné, sú pre mňa ako moja druhá rodina.
Dúfam, že chápeš. Emoticon

 1 2 3 4 5   Další »

Přidat komentář:

Nick:

Text:

[.smile22.gif./] [.smile25.gif./] [.smile10.gif./] [.smile17.gif./] [.smile19.gif./] [.smile08.gif./] [.smile06.gif./] [.smile01.gif./] [.smile34.gif./] [.smile33.gif./] [.smile41.gif./] [.smile18.gif./] [.smile16.gif./] [.smile11.gif./] [.smile24.gif./] [.smile23.gif./] [.smile40.gif./] [.smile32.gif./] [.smile35.gif./] [.smile07.gif./] [.smile09.gif./] [.smile38.gif./] [.smile36.gif./] [.smile31.gif./] [.smile04.gif./] [.smile03.gif./] [.smile12.gif./] [.smile15.gif./] [.smile20.gif./] [.smile27.gif./] [.smile29.gif./] [.smile02.gif./] [.smile05.gif./] [.smile30.gif./] [.smile37.gif./] [.smile39.gif./] [.smile42.gif./] [.smile28.gif./] [.smile26.gif./] [.smile21.gif./] [.smile14.gif./] [.smile13.gif./]



Uživatel:
Heslo:
Nemáte účet?


Stmívání.eu



...další zajímavé stránky Toto může být i váš web.
Jak přidám povídku? poslední články
poslední komentáře


Kdo je tu z členů? Klikni!